Välkommen till min hemsida
Många SAAB-entusiaster känner säkert till SAAB:s försök med en formelbil på 60-talet. En framhjulsdriven best baserad på ren SAAB-teknik som dessutom finns för beskådan på SAAB-muséet i Trollhättan.
1985 startade Picko Troberg ett team med sikte på att vinna SM i Formel 3. Förare var en ung talang vid namn Thomas Danielsson och Picko fick SAAB att leverera motorer. Hur det gick?
Vänta och se. Över en kopp te bjöd Picko på fler SAAB-minnen:
För de flesta är Picko mest känd som Hundkoje-, Formel 3- och sportvagnsförare men faktum är att hans karriär startade på allvar med en SAAB. Picko kände bröderna Henry och Willy Falk som drev en SAAB-verkstad och som själva tävlade. 1960 gjorde de i ordning en SAAB 96 som Picko fick köra Is-SM med. Picko jobbade då på ett arkitektkontor och på lördagen efter jobbet (på den här tiden var arbetsveckan måndag till lördag) lastade han och mekanikern Lasse Levén in is-däcken i tävlingsbilen och gav sig iväg till tävling. Eftersom det här var innan bilsläpens tid kördes tävlingsbilen för egen maskin till och från tävlingen. I bilen fanns inget baksäte utan här låg tävlingsdäcken med ett vanligt däck utanpå som skydd åt långnabben. Efter en lång resa borde ju grabbarna vara trötta och vila inför söndagens tävling men det var det inte tal om. Som uppladdning var det istället dans och att charma ortens damer som gällde. På tävlingsdagen togs ljuddämparen bort och isdäcken monterades och efter tävling monterades ljuddämpare och originaldäck tillbaka inför hemfärden. Resultaten var inte så lysande men roligt var det och på måndagen gick Picko som en sömngångare på jobbet.
Under tävlingar i Finland hade Picko lärt känna rallyföraren Simo Lampinen. Inför Svenska Rallyt 1964 behövde Simo en kartläsare och ringde Picko som givetvis svarade ja. På så sätt hamnade Picko som medlem i SAAB:s fabriksteam omgiven av Erik Carlsson ”På Taket”, Ove ”Påven” Andersson, Åke ”Bryggarn” Andersson och Calle ”Orren” Orrenius.
Resultatet blev en andraplats i klassen efter Rauno Aaltonen som också körde SAAB.
Detta var sista gången som Svenska Rallyt kördes som sommarrally.
Året efter, 1965, återförenades paret och de slutade som fjärde ekipage i sin klass. För första gången avgjordes rallyt på vintervägar och har gjort så ända sen dess.
Noter fanns inte på den här tiden utan kartläsarens uppgift var i stort sett bara att hålla reda på ankomst- och avgångstider på sträckorna och vid uppehållen. Därmed fanns det tid för lite bus och av någon anledning hade Picko tagit med sig en ollonpistol. På en sträcka fick han och Simo problem när ett stift slog igen så att motorn bara gick på två cylindrar. Simo svor och givetvis gick bilen inte så fort som den borde och Simo bad Picko hålla uppsikt bakåt för de skulle bli ikappkörda av bilen som startat efter dem. Bilen efter kördes av Tom Trana och hann var snart i kapp men eftersom snövallarna var höga var det inte lätt att hitta ett ställe att släppa förbi på. Till sist fanns det en liten öppning de sakta kunde byta plats på. Båda bilarna hade rutorna nervevade och det var då Picko passade på. Två skott avlossades från ollonpistolen och från Tom Tranas Volvo ljöd kartläsarens upprörda röst: ”Djävlar, punktering”. Inifrån SAAB:en hördes Picko garva förnöjt..
Formel 3-karriären tog fart under 60-talet och det blev många resor till utländska banor. Picko hade en Dodge som transportbil och på flaket stod racerbilen. Normalt bodde förarna i tält eftersom de inte hade råd med hotell. Picko som har känsla för stil skulle givetvis ha husvagn istället så han övergav tältet för en SAABO-husvagn. Tyvärr för oss SAAB-entusiaster var han inte helt nöjd med vagnen. Efter en resa från Sydeuropa till Danmark hade inredningen mer eller mindre fallit i bitar.
Vid ett tillfälle skulle Pickos mekaniker installera ett kylskåp i husvagnen och det höll på att sluta i förskräckelse. Något gick snett med gasolen och mekanikern brände sig svårt på armarna och ansiktet och medan Picko tävlade fick mekanikern vårdas på sjukhus. Dock var SAABON ej mer skadad än att Picko och frun Lena kunde bo i den.
Nu är vi framme vid början på 1985. Bob Moore, en amerikan som Picko kände sen tidigare, hade föreslagit SAAB att deras nya 16-ventilsmotor skulle passa som racermotor i Formel 3.
SAAB tyckte det var en bra idé eftersom de ville marknadsföra den nya motorn. Ett team bildades i England för det prestigefyllda engelska mästerskapet och i Sverige ringde Picko till dåvarande VD:n för SAAB, Sten Wennlo, och föreslog ett samarbete. Resultatet blev ett team som var Pickos första sedan Mennen-stallet i början på 70-talet och som mål hade Picko och hans kompanjon Per Arvidsson att hjälpa Thomas Danielsson till dess han kunde försörja sig själv på racing. Slutmålet var ”Thomas to Formula 1”.
I det engelska mästerskapet var resultaten inte de bästa. En Pole Position men inga pallplatser och vid säsongens slut drog SAAB tillbaka sitt stöd och teamet upplöstes.
Från början var det meningen att det svenska teamet skulle använda en Ralt men i sista stund ändrades detta till en Reynard. Picko blev för övrigt senare agent för detta märke. I och med bilbytet blev förberedelserna inte de bästa och i den första SM-tävlingen fick Thomas bryta på startlinjen med kokande motor. I andra tävlingen, som var en del av nordiska mästerskapet, åkte Thomas av i ledning och skrotade bilen men fortsättningen på säsongen blev en succé.
Thomas vann resterande SM-tävlingar plus en tävling i finska öppna mästerskapet och vid säsongens slut kunde en historisk SM-titel firas. Thomas var med sina 20 år den yngste mästaren någonsin och varken förr eller senare har en svensk motor vunnit ett Formel 3-mästerskap.
Efter oenigheter kring fortsatt kontrakt upphörde tyvärr samarbetet mellan Picko och Thomas och bilen såldes. Är det någon som vet var den finns? Den borde ha sin givna plats på SAAB-muséet.
Efter brytningen med Thomas startade Picko 1986 ett nytt Formel 3-team med Richard Rydell och Niclas Schönström som förare. Niclas blev svensk mästare och efter säsongen i Sverige ringde Picko till Bob Sinclair, chef för SAAB USA, och föreslog att Niclas skulle köra två tävlingar i Barber SAAB Pro Series. Denna serie bestod av likadana bilar utrustade med SAAB:s 16-ventilers turbomotor. Bilarna var ett mellanting mellan Formel Ford och Formel 3. Niclas gjorde bra ifrån sig och ledde den första tävlingen innan han bröt och i den andra blev han fyra. Direkt efter sista tävlingen flög Picko och Niclas direkt till Macaus GP.
Inom parentes sagt vann en viss Kenny Bräck 1993 hela Barber SAAB Pro Series och vi vet ju alla hur framgångsrik han blev senare.
Som många av oss vill Picko se SAAB återvända till tävlingsbanorna och han vill gärna göra vad han kan för att det ska bli verklighet. Detta skrevs 2010 och 2013 gjorde Picko ett försök i STCC med en SAAB.
Bilder hämtade ur boken ”Picko Troberg-femman och fullt”
Senaste kommentaren
26.01 | 16:44
Tack så mycket, jag trodde inte att detta var ledigt när jag startade sidan. Jag har läst om dig i Klassiker
25.01 | 20:34
Hej, kul att du håller Saab-andan vid liv.
Jag skapade uttrycket 1967 på Törnbloms
Annonsbyrå. Bästa hälsningar, Claes
27.05 | 18:02
Mycket trevlig dokumentär
27.05 | 15:27
Radiodokumentär om Saab
Lyssna på SAAB - personbilen som förändrade världen på Yle Arenan:
http://arenan.yle.fi/1-4378372