Enligt min mening är denna V4:a den coolaste rallybilen SAAB har byggt, avsedd för ett av de galnaste projekten i tävlingsavdelningens historia. En svensk-amerikansk privatförare hade 1968 med en SAAB V4 placerat sig bra i ökenrallyt Baja 1000. Inför 1969 års tävling bestämde sig SAAB för att delta med en bil byggd i Trollhättan. Egentligen byggdes två stycken, en för träning och en för tävling. Rallyt sträckte sig 1600 km från Ensenada i norr till La Paz i söder på den mexikanska halvön och tävlingen var öppen för både motorcyklar och bilar. SAAB:en såg ganska beskedlig ut jämfört med V8-försedda VW-bubblor, Ford Bronco, Dune-Buggies och diverse andra specialbyggen. Dessutom deltog de kända skådespelarna Steve McQueen och James Garner (Rockford tar över och Grand Prix) i specialbilar och de var ganska segersäkra. Erik Carlsson kunde inte motstå denna utmaning utan gjorde ett avbrott i sin "pensionering" för att försöka vinna rallyt.

Bilarna byggdes som sagt i Trollhättan och i Teknikens Värld nr 22 från 1969 berättas om hur bilen var byggd. Motorn var moderat trimmad till ca 100-116 hk, avgassystemet drogs genom motorhuven upp på taket för att förhindra att det skulle slås sönder under bilen. Skyddsplåt fanns under motorn och bakaxeln var förstärkt.

Hjulupphängningen fram var försedd med en extra stötdämpare på varje sida med ökad markfrigång och i fronten satt en s k "kaktusröjare", en helsvetsad skyddsbåge. Baktill fanns två plattor att stå på och två handtag att hålla sig i utifall bilen fastnade och behövde gungas loss. Vidare fanns det t ex. dubbla bensintankar.

Rallyt började bra för Erik och Torsten Åman som var kartläsare. De hade tränat hela banan och  skrivit noter och det hjälpte dem att gå upp i ledning två gånger. Före start hade de blivit övertalade att montera större däck på bilen men det tålde inte drivknutarna utan två gånger tvingades de stanna och byta dessa med hjälp av mekanikerlegenden Bernt "Malin" Melin som assisterade från ett inhyrt flygplan. Trots missödena blev Erik och Torsten trea och James Garner blev tvåa men det blev trots allt en SAAB på första plats genom svensk-amerikanerna Ingvar Lindqvist och Sven Sundqvist. Steve McQueen bröt men ville efter tävlingen provköra SAAB:en och det fick han. "King of Cool" har alltså kört coolaste rally-SAAB:en.

Året efter, 1970, gjordes ett nytt försök men efter att ha valt fel väg ( det var fritt vägval mellan kontrollerna) fastnade Erik och Torsten i lös sand och det tog fem timmar att komma loss. Slutresultatet blev en femteplats och efter det kunde Erik gå tillbaka till "pensioneringen". Huruvida Erik och Torsten behövde använda det medhavda ormserumet är inte klarlagt.

Källor:

Från tvåtakt till turbo, Anders Tunberg

Mr SAAB, boken om Erik Carlsson

Teknikens Värld nr 22, 1969

Teknikens Värld nr 26, 1969

Klassiker nr 9/10, 2007

Här är en liten film från SAAB om äventyret

Senaste kommentaren

26.01 | 16:44

Tack så mycket, jag trodde inte att detta var ledigt när jag startade sidan. Jag har läst om dig i Klassiker

25.01 | 20:34

Hej, kul att du håller Saab-andan vid liv.
Jag skapade uttrycket 1967 på Törnbloms
Annonsbyrå. Bästa hälsningar, Claes

27.05 | 18:02

Mycket trevlig dokumentär

27.05 | 15:27

Radiodokumentär om Saab
Lyssna på SAAB - personbilen som förändrade världen på Yle Arenan:
http://arenan.yle.fi/1-4378372

Dela den här sidan